خانه / اسلایدشو / آماده‌سازی جهت انجام آنالیز علل ریشه‌ای عیوب (RCA) در نگهداری و تعمیرات

آماده‌سازی جهت انجام آنالیز علل ریشه‌ای عیوب (RCA) در نگهداری و تعمیرات

آماده‌سازی جهت انجام آنالیز علل ریشه‌ای عیوب (RCA)  در نگهداری و تعمیرات

برای توضیح دادن این موضوع، مراحل کامل کردن یک پازل را در نظر بگیرید. برای کامل کردن این پازل شما با مجموعه تکه‌های پازل شروع به کنار هم چیدن قطعات پازل می‌کنید. افراد حرفه‌ای و باتجربه، راه‌کارها و روش‌های متنوعی برای کامل کردن پازل بکار می‌برند، درصورتی‌که افراد مبتدی و کسانی که برای اولین بار با مسئله کامل کردن پازل مواجه می‌شوند ممکن است دچار سردرگمی شوند. با این‌حال، حتی حرفه‌ای‌ترین افراد نیز در صورت نبودن بعضی قطعات پازل یا نبود امکانات و ملزومات این کار، نمی‌توانند پازل را کامل کنند. این مسئله برای انجام آنالیز علل ریشه‌ای (RCA) نیز صادق است. اگر بخشی از داده‌های اصلی موجود نباشد، افراد کلیدی کارگروه غایب باشند و یا کارفرما به علت نقص تجهیزات، امکانات و منابع قادر به ادامه برنامه نباشد، کارگروه آنالیز علل ریشه‌ای (RCA) قادر به انجام فعالیت نیست. این مقاله به بحث درباره روش‌های پیش‌بینی این مشکلات و ارائه راهکار برای جلوگیری از تأثیر مشکلات یادشده بر کارکرد مؤثر (RCA) خواهد پرداخت.

22141099-Planificaci-n-de-un-negocio-mediante-estrategias-de-liderazgo-inteligente-como-una-forma-de-la-cabez-Foto-de-archivo

جمع‌آوری اطلاعات

علی‌رغم اینکه جوانب مختلف هر آنالیز منحصربه‌فرد است، همواره بعضی داده‌های حیاتی باید جمع‌آوری شود که بعضی از آن‌ها درجه اهمیت اورژانسی دارند. پیشامدهای برنامه‌ریزی نشده گاهی در تعطیلات آخر هفته، ساعات استراحت (شب‌ها) و مواقعی که کارکنان پشتیبانی خارج از سایت بسر می‌برند اتفاق می‌افتد. حضور مؤثر جهت جمع‌آوری اطلاعات مربوط به اسناد و داده‌های حساس به زمان، از کاربران، تکنسین‌های نگهداری و تعمیرات لازم و ضروری است. در صورت عدم جمع‌آوری اطلاعاتی مانند اظهارات شاهدان حاضر، قطعاتی که دچار شکست شده‌اند، اطلاعات فرایندی ذخیره‌شده در حافظه‌های کوتاه‌مدت، تجهیزات و شرایط محیطی زمان وقوع حادثه ممکن است برای همیشه از بین بروند.

راهکارهایی جهت تسهیل جمع‌آوری داده‌ها و شواهد موردنیاز:

  • گرفتن عکس از تجهیز، قبل از شروع تعمیرات، در هنگام فرایند تعمیر و پس از پایان تعمیرات.
  • ارزیابی اجزا دچار شکست و ارسال برای انجام آنالیز توسط متخصصین موضوع.
  • استخراج اطلاعات سیستم مدیریت مکانیزه نگهداری و تعمیرات (CMMS) برای گرداوری تاریخچه نگهداری و تعمیرات تجهیز و فعالیت‌های نت پیشگیرانه و پیش بینانه انجام‌شده بر تجهیز مورد حادثه.
  • تحقیق در اسناد مربوط به فرایند نصب تجهیز، دستورالعمل‌های کاربرد و نگهداری و تعمیرات و تاریخچه و اسناد ثبت‌شده از شرایط عملکردی در مدت طول عمر تجهیز.
  • بازبینی تاریخچه مکتوب و الکترونیکی عملکرد دستگاه برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص عملکرد بلندمدت و کوتاه‌مدت دستگاه.
  • بررسی روند استاندارد عملکرد دستگاه اصلی و تجهیزات فرعی و جانبی از مجموعه اسناد.
  • ثبت کردن شرایط لحظه‌ای دستگاه از خروجی‌های سیستم کنترلی که مشخصات و خصوصیات دستگاه را با پارامترهای کلیدی مشخص می‌کنند. اطلاعات ثبت‌شده پایه تدوین تاریخچه وضعیت دستگاه (پیش‌نیاز اصلی آنالیزهای بعدی) را فراهم می‌کند.

کارگروه RCAمشخصات افراد کلیدی

اثربخشی آنالیز علل ریشه‌ای (RCA) در تقلیل یا پیشگیری رویدادهای برنامه‌ریزی نشده و حوادث به داشتن توانایی اجرای دستورالعمل‌های منتج از آنالیز بستگی دارد. بسیاری از متخصصین آنالیز علل ریشه‌ای (RCA) به ارائه راهکار برای مشکلات و خطرات احتمالی می‌پردازند ولی نبود امکانات و عوامل اجرایی این راهکارها منجر به عدم موفقیت و اثربخشی این آنالیزها می‌شود. کارگروه آنالیز علل ریشه‌ای (RCA) باید شامل متخصصین باتجربه و تصمیم‌گیرنده، افرادی که به‌نوعی با حادثه در ارتباط بوده‌اند، متخصص فرایند و پایش عملکرد تجهیز، کاربران و اپراتورها، تکنسین‌های نگهداری و تعمیرات و در صورت امکان یک متخصص ایمنی و عوامل محیطی باشد. افراد دیگر با توجه به نوع حادثه، اسناد و عوامل در ارتباط با آن به کارگروه اضافه خواهند شد. ارتباط مداوم نماینده کارفرما و یا مالکین تجهیز با کارگروه آنالیز علل ریشه‌ای (RCA) و مطلع بودن از نتایج حاصل از جلسات، باهدف حمایت از فرایند پیاده‌سازی راهکارهای ارائه‌شده توسط کارگروه، امری لازم و ضروری است. گزارش‌های متخصصین مختلف از حادثه و رویداد برنامه‌ریزی نشده نیاز به تفسیر و شرح توسط نویسنده گزارش‌ها دارد. در ابتدای تشکیل کارگروه، اهمیت شرکت در جلسات آنالیز علل ریشه‌ای (RCA) باید برای همه اعضا به‌روشنی توضیح داده شود. تشکیل دادن کارگروه انجام آنالیز و شرکت در جلسات، مرحله حیاتی و بحرانی انجام RCA  است.

اهمیت برنامه‌ریزی لجستیک

مایه تأسف است که علی‌رغم صرف هزینه‌های گزاف و وقت افراد و تشکیل کارگروه و انجام آنالیزهای علل ریشه‌ای، نتایج و راهکارهای ارائه‌شده در اثر ضعف در برنامه‌ریزی لجستیک، کاربردی و پیاده‌سازی نشوند. به بیان ساده‌تر طبق قوانین مورفی، هر چیز که ممکن است خراب شود، خراب خواهد شد.

راه‌کارهایی در جهت حصول اطمینان از استفاده بهینه از زمان جلسات کارگروه RCA:

  • پایبندی به برنامه زمانی، که مدت‌زمان هر جلسه بیش از دو ساعت طول نکشد.
  • اختصاص دادن اتاق جلسات با صندلی کافی و امکانات نوین فناوری اطلاعات شامل تسهیلات شرکت در جلسه از راه دور، امکان برقراری اجلاس تلفنی برای اعضایی که به دلایل مختلف خارج از سایت هستند.
  • برنامه‌ریزی جلسات RCA در ساعاتی که اعضا وقت آزاد دارند و یا برنامه انعطاف‌پذیر دارند. ممکن است بعضی از اعضا زمان اضافی و خارج از نوبت مجبور به شرکت در جلسات شوند یا جلسات با درجه اهمیت کمتر را به تعویق بیندازند.
  • فرستادن پیامک، ایمیل و یادآوری اهمیت جلسه یک یا دو روز پیش از برگزاری جلسه.
  • اگر جلسات اضافه یا مازاد بر برنامه نیاز است در پایان جلسه کنونی برنامه‌ریزی شود.

اختصاص دادن زمان مناسب برای پیشامدها و مسائل مختلف احتمالی که می‌توانند مسیر منحرف نمایند می‌تواند منجر به استفاده بهینه از زمان متخصصین و اعضای کارگروه و  فراهم نمودن فضایی برای موفقیت جلسات شود.

خلاصه:

سیستم‌ها و سازمان‌ها باقابلیت اطمینان بالا آماده شدن برای پیشامدهای برنامه‌ریزی نشده را جزعی از برنامه روزانه  خود قرار می‌دهند. برای تحقیقات علل ریشه‌ای نیز شرایط مشابهی وجود دارد. آماده‌سازی و برنامه‌ریزی قدم اول و پیش‌نیاز انجام آنالیزهای RCA است که منجر به ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از باز رخداد پیشامدهای برنامه‌ریزی نشده می‌شود.

همچنین ببینید

مصاحبه اختصاصی با دکتر کرسپومارکز (Crespo Marquez)

مصاحبه اختصاصی با دکتر کرسپومارکز (Crespo Marquez) مصاحبه کننده : فرزین فرضعلیپور – کارشناسی ارشدمهندسی …

۲ نظرات

  1. با سلام
    آقای مهندس اگه مقدور هست کتابی در زمینه مدیریت دارایی های فیزیکی به زیان فارسی در سایت قرار دهید. یا در این خصوص اگه کتابی هست به صورت آنلاین بتونیم خریداری کنیم. با سپاس

  2. با سلام و احترام
    در زمینه مدیریت دارایی تا جایی که بنده اطلاع دارم در حال حاضر تنها استانداردهای ISO 55000 و PAS 55 منتشرشده است. که البته استاندارد PAS55 قبل از استاندارد ISO 55000 است.
    نسخه الکترونیکی ترجمه فارسی این استاندارد رو می تونید در لینک زیر خریداری کنید.

    https://goo.gl/FHKzPe

    کتاب الگوبرداری از بهتریت تجربیات نگهداری و تعمیرات آقای تری وایرمن براساس همین استاندارد تهیه و تدوین شده است که می توانید نسخه انگلیسی رایگانش را در لینک زیر دانلود کنید.
    http://mainmag.ir/product/benchmarking-best-practices-for-maintenance-reliability-and-asset-management/

    نسخه چاپی ترجمه فارسی این کتاب را همین بزودی می توانید از لینک زیر خریداری نماید.

    https://goo.gl/Rb1R4U

    پیشنهاد من در کل استفاده از کتاب آقای کرسپو مارکز است که یک مرجع علمی برای مدیریت نگهداری و تعمیرات است که کلیه الزامات استانداردهای مدیریت دارایی را هم پوشش می دهد.

    https://goo.gl/Xh7uhE

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *