خانه / اسلایدشو / بخش اول :اگر به دنبال نتایج سریع و ارزش چند برابر هستید. به این روش فکر کنید!بهینه سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PMO)

بخش اول :اگر به دنبال نتایج سریع و ارزش چند برابر هستید. به این روش فکر کنید!بهینه سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PMO)

اگر  به دنبال نتایج سریع و ارزش چند برابر هستید. به این روش فکر کنید!

PMOبهینه سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PMO)، نقطه اهرمی بالا،  در نگهداری و تعمیرات

نویسنده و مترجم : رزگار جهاندیده

قسمت دوم این مقاله ،  بزودی منتشر می شود …

مقدمه :

بدون شک نگهداری و تعمیرات یکی از بزرگترین هزینه های عملیاتی قابل کنترل در صنایع سرمایه محور است. بعلاوه نگهداری و تعمیرات یک کارکرد حیاتی در کسب و کار امروزیست به گونه ای که اثر آن بر ریسک تجاری ، میزان خروجی تولید ، کیفیت محصول ، هزینه تولید ، ایمنی و عملکرد زیست محیطی مشهود است.

با این تفاسیر نگهداری و تعمیرات در سازمان هایی که بهترین روش ها را بکار می گیرند (best practice organizations) نه تنها هزینه ای نیست که باید از آن اجتناب کرد، بلکه به همراه مهندسی قابلیت اطمینان به عنوان اهرمی برای کارکرد کسب و کار مورد توجه قرار می گیرد.

 مفهوم اهرم ، اصطلاحی است که برای اشاره به نوعی روش تکثیر کردن سود یا ارزش  بکار گرفته می شود.

Ashampoo_Snap_2016.01.15_23h17m30s_002_

شکل ۱- نگهداری و تعمیرات به عنوان اهرمی جهت خلق ارزش در سازمان

معضلی که بسیاری از ما به عنوان  مدیر یا متخصصین نگهداری و تعمیرات در داخل سازمان با آن مواجه هستیم. این است که منابع کافی برای سرپا نگه داشتن تولید (یا کارخانه) در دست نداریم چه برسد به اینکه راه های بهبود (منابع لازم برای آن) را بیابیم.

در چنین شرایطی اتفاقی که می افتد این است ، منابع نگهداری و تعمیرات  در ابتدا صرف فعالیت های واکنشی (اصلاحی و اضطراری) می شود، از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه  چشم پوشی می شود (در واقع سوخت می شود) و بهره وری به واسطه نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی نشده از دست می رود. اغلب این دیدگاه حاکم است که “تجهیز را سریع تعمیر کنید” و این یعنی ترویج  نگهداری و تعمیرات ، چیزی شبیه کمک های اولیه ، طوری که نگهداری و تعمیرات به صورت موقت صورت می پذیرد و همین خود تشدید کننده معضل است.

زمانیکه نگهداری و تعمیرات موقت (واکنشی) است نیروی انسانی بیشتری مورد نیاز خواهد بود ، و اوضاع هنگامی بدتر می شود که خرابی قبل از اصلاح رخ دهد.سازمان برای کنترل هزینه ها ، نیروی انسانی را کاهش می دهد ، انگیز کم می شود  و استاندارهای کار افت می کند.

این مسئله چرخه معیوب نگهداری و تعمیرات نامیده می شود که خود از خود تغذیه می کند و به مرور سازمان خواهیم داشت که تقریبا” واکنشی است.

Ashampoo_Snap_2016.01.15_23h31m43s_008_

شکل ۲- چرخه معیوب نگهداری و تعمیرات

در بسیاری موارد راه حل ساده و سریع می تواند افزایش تعداد نیرو ها برای انجام تعداد بیشتر و سریعتر فعالیت های نگهداری و تعمیرات باشد با این حال همیشه این موضوع راه حل خوبی نیست ، در فضای کسب و کار امروز که فرهنگ مدیریت سازمان متمرکز برکاهش هزینه ها ست ، افزایش تعداد نیروی انسانی بعید به نظر می رسد موفقیتی ایجاد کند…

برای برگزاری دوره بهینه سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PMO) با ما تماس بگیرید 

 

درصورتیکه در مورد این نوشته سوالی دارید اینجا مطرح کنید یا به ما ایمیل بزنید : info@mainmag.ir

 

 

همچنین ببینید

کارگاه بازنگری و بهینه سازی برنامه های نگهداشت تجهیزات به کمک روش PMO

کارگاه بازنگری و بهینه سازی برنامه های نگهداشت تجهیزات به کمک روش PMO steps to …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *