خانه / اسلایدشو / روانکاری دستی یا خودکار ؟چطور تصمیم گیری کنیم؟ (بخش اول)
روانکاری

روانکاری دستی یا خودکار ؟چطور تصمیم گیری کنیم؟ (بخش اول)

روانکاری

روانکاری

نویسنده : Gustavo Sabogal, از شرکت SKF

مترجم:امین نورمحمد : کارشناس نگهداری و تعمیرات

ویراستار: رزگار جهاندیده

روغن کاری یکی از بخش های ضروری نگهداری و تعمیرات ماشین آلات تقریبا برای هر تجهیز تولیدی است.به طور متوسط ،خرید های روانسازها مقدار سه در صد هزینه های نگهداری و تعمیرات را به خود اختصاص می دهند.اما فعالیت های وابسته به روانسازی ها،به طور تخمینی می تواند روی چهل درصد هزینه های نگهداری و تعمیرات موثر باشد.

بنابراین جهت دست یافتن به قابل اطمینان بهینه و حداکثر بهره در یک برنامه روانکاری،نیاز است چندین عامل در نظر گرفته شود.این عوامل به ۵R معروف روانکاری ها خلاصه میشوند:

  • انتخاب روانساز مناسب
  • در میزان مناسب
  • در زمان مناسب
  •  در نقطه مناسب
  • با روش درست

نقطه شروع یک برنامه روانسازی موثر،نقشه جزئیات تمام نقاط روانسازی می باشد،که شامل شرایط کاری،نیازمندی های و بحران سازی روانسازی می شود.

این اطلاعات جهت انتخاب مناسب ترین روانساز مورد نیاز است و میزان روانساز می بایست به خوبی و به مقدار کافی با توجه به فواصل روانسازی های مجدد محاسبه شود..اینها  ۳Rابتدائی هستند.

Rچهارم به بهترین روش ها اشاره دارد.همچون برچسب گذاری و کد گذاری – رنگی (یا سایر روش ها) هم نقطه و هم ابزار روانسازی به این منظور که از ورودآلودگی ها جلوگیری کند.

Rپنجم می تواند زمانی که شرایط کاربرد ، بحران ساز بودن دارایی ها و استراتژی نگهداری و تعمیرات تحلیل شد، تعریف گردد.

این می تواند به شما در گرفتن تصمیمات در جهت مکانیزه کردن نقاط روانکاری کمک کند.در واقع برای اتخاذ تصمیم ،مخالفان و موافقان روانکاری مکانیزه می بایست با فکر باز و درست تفهیم شوند.

یکبار دیگر ۵ تا R تعریف می شود..شما می توانید بهترین راه روانسازی روی یک بخش را با منابع در دسترس انتخاب کنید.

 آنالیز بحران ساز بودن:

کلیه تجزیه تحلیل های بحران ساز بودن هریک از دارائی ها اثرات خرابی ها تحت عناوین زیر نمایش می دهد :

  • هزینه کل تولید
  • هزینه کل نگهداری و تعمیرات
  • اثرات زیست محیطی
  • سلامتی و ایمنی پرسنل

بحرانی ترین دارائی ها معمولا هدف اولیه روانکاری های خودکار هستند.

 استراتژی نگهداری تعمیرات:

سطح بلوغ یک برنامه نگهداری و تعمیرات (اصلاحی، پیشگیرانه ، پیشبینانه و…) سطح مهارت و دانش لازم را در پرسنل درگیر فعالیت های مربوط به روانکاری دیکته خواهد کرد.

درصورتیکه بلوغ نگهداری و تعمیرات و برنامه های روانسازی وابسته به آن افزایش می یابد، فعالیت ها دچار پیچیدگی می شود که تکنسین های روانکاری بایستی قابلیت تکمیل کردن آنها را داشته باشند. که شامل فعالیت هایی همچون:

  • آنالیز روانسازها
  • تنظیم مداوم مسیر های روانکاری (فواصل روانسازی مجدد و ترکیب روانسازها)
  • کنترل آلودگی و اصلاح مجدد مایع
  • بازرسی مسیرها

است.

بنابراین همچنانکه برنامه های نگهداری و تعمیرات با بلوغ بیشتر اتخاذ میشوند، نیاز نواحی که تکنسین های ماهر نگهداری و تعمیرات می توانند ارزش به عملیات شما اضافه کنند، به دقت مورد توجه قرار گیرد.

بر فرض مثال آیا آنها به در اجرای روانکاری دستی به بهترین نحو مورد استفاده قرار می گیرند، کدامیک به راحتی قابلیت مکانیزه شدن دارند،یا کدامیک با استفاده از دانش و توانایی هایشان برای انجام کارهای تحلیلی بیشتر،تحلیل روانساز و ایجاد بهبود در برنامه روانسازی قابل استفاده هستند؟

بخش دوم این نوشته را در این صفحه مطالعه نمایید: لطفاً کلیک نمایید

 

همچنین ببینید

روانکاری

روانکاری دستی یا خودکار ؟چطور تصمیم گیری کنیم؟ (بخش دوم)

 نویسنده: Gustavo Sabogal, از شرکت SKF مترجم:امین نورمحمد : کارشناس نگهداری و تعمیرات ویراستار: رزگار جهاندیده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *