خانه / مطالب آموزشی / پایش وضعیت(CBM) / نگاهی نو به آنالیز بحرانیت برای روانکاری ماشین آلات (قسمت اول)

نگاهی نو به آنالیز بحرانیت برای روانکاری ماشین آلات (قسمت اول)

نگاهی نو به آنالیز بحرانیت برای روانکاری ماشین آلات (قسمت اول)

مدتهاست ، محققان نگهداری و تعمیرات تاکید ویژه ای بر موضوع اولویت بندی و بکارگیری روش های جدید نگهداری و تعمیرات دارند. طوری که این روش ها باید منطبق با نیاز ما باشد. واژه ای که آن ها امروزه علاقه به استفاده از آن دارند، “بحرانیت” است. برای هر ماشینی، این سوالات مطرح است :

  • که قابلیت اطمینان آن به چه میزان بحرانی و ضروری است؟ اگر به طور ناگهانی از کار بیافتد چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟
  • پیامدهای تولید از دست رفته، تعمیرات پرهزینه ، خسارت ایمنی و زیست محیطی چه خواهد بود؟

 

بحرانیت، نقطه ی منطقی شروع برای تمام ابتکارات و اقدامات برای قابلیت اطمینان است.راه های مختلفی برای ارتقای قابلیت اطمینان و ارتقای کیفیت نگهداشت وجود دارد. اما بهترین گزینه ها باید مبتنی بر ریسک باشند.جدای همه این موضوعات، این موضوع که اگر ریسک کاهش پیدا نکرد، چرا باید روال قبلی رو ادامه دهیم مهم است. در واقع چرا باید هزینه ی زیادی برای ارتقا قابلیت اطمینان یک ماشین بپردازیم در حالیکه بازگشت سرمایه ای رخ نمیدهد؟

برای هر ماشینی، این سوال مطرح است که قابلیت اطمینان آن به چه میزان بحرانی و ضروری است؟ اگر به طور ناگهانی از کار بیافتد چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟ پیامدها- تولید از دست رفته، تعمیرات پرهزینه ، تلفات- چه خواهد بود؟ بحرانیت، نقطه ی منطقی شروع برای تمام ابتکارات و اقدامات برای قابلیت اطمینان است.

از طرفی موضوعی دیگری هم وجود دارد اولویت. چه چیزی باید اول، دوم و سوم انجام شود و چه چیزی نباید ابدا” انجام شود؟ شما چطور میتوانید تشخیص دهید که چه تجهیزاتی بازگشت سرمایه ی بالایی ایجاد می کنند اگر قابلیت اطمینان آنها را افزایش دهیم؟ کدام ماشین بازگشت سرمایه اندک دارند یا ابدا” بازگشت سرمایه ای ندارد؟

زمانی که شما میزان اهمیت یک ماشین را دریابید، می توانید بهبودهای بهتری در ماشین ایجاد کنید. برای مثال، به اصل پارتو نگاه کنید، که می گوید بیست درصد از دستگاه، ۸۰ درصد از مشکلات را به وجود می آورد. این ها چه دستگاه هایی هستند؟

علاوه بر این در نظر بگیرید که ۲۰ درصد از علت های خرابی موجب به وجود آمدن ۸۰ درصد از خرابی ها هستند. اینهاچه عللی هستند؟ در واقع این موضوع به دقت و صحت (Precision ) در نگهداری و تعمیرات مربوط است. منظور از دقت در نگهداری و تعمیرات، نگهداری و تعمیرات دقیق ( Precision Maintenance ) و روانکاری دقیق ( Precision Lubrication ) است .در واقع باید چگونگی انتخاب های منطقی با آگاهی ریسک را بدانیم.

 حالت مرجع بهینه۱ (Optimum Reference State) به طور خلاصه ، حالت بهینه مرجع پیکربندی ماشین ، شرایط عملیاتی ، فعالیت های نگهداری و تعمیرات مورد نیاز جهت دستیابی و حفظ اهداف یک میزان مشخص از قابلیت اطمینان را توصیف می کند. تعادل روانکاری زمانی حاصل می شود که حالت روانکاری فعلی به حالت مرجع بهینه برسد. تعریف ORS نیازمند تعریف اهداف خاص قابلیت اطمینان برای یک دستگاه است. تعریف اهداف قابلیت اطمینان نیازمند درکی از حالت های خرابی و میزان بحرانیت تجهیز دارد.

این موضوع من را به یاد مدیر یک واحد صنعتی می اندازد، کسی که سال ها پیش به من گفت که تصمیم گرفته است مشکلات روانکاری اش را حل کند و بهترین راه به کارگیری روانکار مصنوعی است (روانکار ها با پایه ی مصنوعی یا سینتتیک). آیا به نظر شما او به هدفی که میخواست رسید؟ آیا استفاده از روانکارهای مصنوعی، بازگشت قابلیت اطمینان را به تجهیزتضمین می کند و هزینه نگهداشت را کاهش می دهد؟ آیا روانکارهای مصنوعی راه جبران نگهداشت بد هستند؟ آیا این نوع تصمیم گیری عاقلانه است؟

احتمال خرابی تجهیز لازم است با معکوس ریسک رابطه مستقیم داشته باشد. به عنوان مثال میتوان هواپیماهای تجاری را مثال زد در هواپیماهای تجاری، از آنجایی که  پیامدهای خرابی بسیار سنگین است بنابراین احتمال خرابی می بایست به همان نسبت بسیار پایین باشد و احتمال خرابی پایین یعنی قابلیت اطمینان بالا. و این تنها راه عملی برای ریسک کردن است.

درک ارتباط بین قابلیت اطمینان و ریسک

احتمال خرابی تجهیز لازم است با معکوس ریسک رابطه مستقیم داشته باشد. به عنوان مثال میتوان هواپیماهای تجاری را مثال زد در هواپیماهای تجاری، از آنجایی که  پیامدهای خرابی بسیار سنگین است بنابراین احتمال خرابی می بایست به همان نسبت بسیار پایین باشد و احتمال خرابی پایین یعنی قابلیت اطمینان بالا. و این تنها راه عملی برای ریسک کردن است. آنهایی که مسئول نگهداری و تعمیرات هستند معمولا کنترل کمی بر پیامدهای خرابی دارند. با این حال، مهندسین قابلیت اطمینان به صورت مستمر کنترل بسیار زیادی بر احتمال خرابی دارند. در حقیقت شما می توانید از ریسک و بحرانیت برای ارتقای برنامه اصلی روانکاری استفاده کنید.

قسمت دوم این مقاله ،  (بزودی منتشر می شود)

 

درباره رزگار جهاندیده

رزگار جهاندیده (مدیر سایت مین مگ) هستم، ارشد مهندسی صنایع - صنایع دانشگاه علم و صنعت , و 10 سال سابقه در زمینه نگهداری و تعمیرات و سیستم های مدیریت دارایی های فیزیکی .در حال حاضر مشاور و مدیرپروژه های مدیریت دارایی و نگهداری و تعمیرات و مدیریت فرآیندهای کسب و کار در مرکز آیریم (www.i-REAM.com) ، عضو انجمن بین الملی نگهداری و تعمیرات آمریکا (SMRP) و سردبیر مجله نگهداری و تعمیرات اطمینان هستم. موبایل : 09120710635 تلگرام : jahandidehR@

همچنین ببینید

نگاهی نو به آنالیز بحرانیت برای روانکاری ماشین آلات (قسمت اول)

نگاهی نو به آنالیز بحرانیت برای روانکاری ماشین آلات (قسمت اول) مدتهاست ، محققان نگهداری …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *