نگهداری و تعمیرات کلاس جهانی چگونه تعریف می شود Reviewed by Momizat on . نگهداری و تعمیرات کلاس جهانی چگونه تعریف می شود؟مترجم : وحید اکبری - کارشناس ارشد مهندسی صنایعویراستار : رزگارجهاندیدهبیشتر افراد معتقدند که تلاش برای رسیدن به نگهداری و تعمیرات کلاس جهانی چگونه تعریف می شود؟مترجم : وحید اکبری - کارشناس ارشد مهندسی صنایعویراستار : رزگارجهاندیدهبیشتر افراد معتقدند که تلاش برای رسیدن به Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » اسلایدشو » نگهداری و تعمیرات کلاس جهانی چگونه تعریف می شود

نگهداری و تعمیرات کلاس جهانی چگونه تعریف می شود

نگهداری و تعمیرات کلاس جهانی چگونه تعریف می شود؟

LERمترجم : وحید اکبری – کارشناس ارشد مهندسی صنایع

ویراستار : رزگارجهاندیده

بیشتر افراد معتقدند که تلاش برای رسیدن به نگهداری و تعمیرات کلاس جهانی یک وضعیت مطلوباست، اما کاری که دقیقا باید برای این منظور انجام دهید و اینکه چگونه به آن دست یابید چیست؟

یک ورزشکار می داند که یک سری رکورد برای رکورد زنی وجود دارد که این رکوردها با معیار هایی مانند ثانیه، پوند و فوت(پا) محاسبه می شوند (توضیح: منظور نویسنده این است که این رکوردها یا رکوردهای زمانی مسابقات ورزشی می باشند یا رکوردهای وزنی (مانند وزنه برداری) و یا رکور های مسافتی و طولی می باشند.) این سنجه ها (معیار سنجش) به ورزشکار نشان می دهند که اگر او رکوردهای قبلی را بزند به کلاس جهانی ارتقا پیدا می کند. در کسب و کار نیز، سازمان هایی مانند Fitch ، Moody’s , Standard و Poor’s رتبه های AAA تا D را به خود اختصاص می دهند. این سازمان ها معیار هایی که عموما” پذیرفته شده اند را بکار می گیرند. که به شرکت های این امکان را می دهدکه بدانند چه زمانی به وضیعت کلاس جهانی دست یافته اند.
با توجه به مسائل مهندسی و سنجه هایی که در این میان وجود دارد، از شما انتظار می رود که یک تعریف واضح و یک شکل (جامع ) از نگهداری و تعمیرات کلاس جهانی داشته باشید. با این حال اگر عبارت ” world-class maintenance” را در گوگل جستجو کنید تقریبا ۵۸۶ میلیون نتیجه را به شما خواهد داد. زمانی که شما این نتایج را بررسی کنید خواهید دید که هیچ رفرنس مشترک قابل استناد و یا هیچ تعریف یک شکل و جامعی از نگهداری و تعمیرات در کلاس جهانی وجود ندارد.
بسیاری از شرکت های مشاوره ای و مهندسی وجود دارند که خدماتی را برای بهبود اثر بخشی و کارایی نگهداری و تعمیرات با استفاده از تعریف خودشان از کلاس جهانی ارائه می دهند، و تقریبا همه ی آنها مجموعه ای از الگوها و محک ها دارند که برای ارزیابی عملکرد نگهداری و تعمیرات از آن محک ها استفاده می کنند. در زیر برخی از مثال های رایج عملکرد کلاس جهانی را که از یک لیست غیر رسمی بسیار بزرگتر از این اقتباس شده است و به نظر می رسد که توسط مشاوران در طی چند سال توسعه یافته است، ارائه می دهیم:
• انطباق برنامه زمانبندی نگهداری و تعمیرات بیشتر از ۹۰ در صد می باشد.
• اضافه کاری در نگهداری و تعمیرات کمتر از ۵ درصد می باشد.
• کارمستقیم نگهداری و تعمیرات بیشتر از ۷۵ در صد می باشد.
• کار نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده بیشتر از ۹۰ درصد می باشد
• انطباق برنامه زمانبندی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ۱۰۰ درصد می باشد.
• درصد کاری که توسط یک دستورکار پوشش داده می شود ۱۰۰ درصد است.
• ساعات واقعی دستور کار / ساعات برنامه ریزی شده دستور کار از ۹۰ تا ۱۱۰ درصد می باشد.
• دسترس پذیری تجهیزات حداقل ۹۰ درصد می باشد.
• بهره وری تجهیزات حداقل ۹۵ درصد می باشد.
• اثر بخشی کلی تجهیزات (OEE) حداقل ۷۷ درصد می باشد.

DIWCM_pms.jpg1برخی از صاحبنظران در این زمینه می گویند که نگهداری و تعمیرات در کلاس جهانی یعنی قرار گرفتن در ۵ در صد برتر سنجه های معین.(مفهوم ۵ درصد برتر به این معنا است که سازمان شما جز ۵ درصد بالایی سازمان هایی باشد که به مقادیر بالایی از سنجه های مشخص رسیده اند ) البته خیلی خوب است که شما در سطح بالا باشید (در یک رتبه جهانی قرار بگیرید)، اما آیا این تنها معیار و مقیاس نگهداری و تعمیرات در کلاس جهانی می باشد؟ یا این که بیشتر شبیه به این می باشد که شما تنها مرد یک چشم در یک سرزمینی می باشید که همه ی مردمانش کور هستند – شما در این رتبه قرار دارید تنها به این دلیل که دیگران از شما پایین تر می باشند؟
به عبارت دیگر، آیا نگهداری و تعمیرات در کلاس جهانی صرفا” نتیجه دستیابی به معیار هایی است که دیگران به آن نرسیده اند؟ اگر سیستم رتبه بندی(نمره دهی) مثل قبل نباشد چه می شود؟ معلم ریاضی ما، به ما می گفت که برای او مهم نبود که نسبت به هم کلاسی ها بهتر بودیم یا نه، او می گفت برای من مهم این است که نسبت به پاسخ های درست، خوب باشیم.
نگهداری و تعمیرات در کلاس جهانی تنها” در ارتباط با روش های نگهداری و تعمیرات در سازمان نگهداری و تعمیراتی که خلاء در این زمینه هستند،نمی باشد. بلکه در مورد نحوه ی بکارگیری کل سازمان از تمام ابزار های در دسترس است که  توانایی ایش را برای ایجاد ارزش استثنایی برای مشتریانش حفظ کند. این یک سفر است نه یک مقصد – یک فرآیند است نه یک محصول .
هیچ کمبودی از سنجه ها ، الگوها (معیارها) و استراتژی ها برای کمک به شما تا در بهبود مستمر باقی بمانید وجود ندارد. اما عملکرد استثنایی ، زمانی بخشی از یک سازمان می شود که به ان نیاز دارد . این به معنی داشتن یک طرز تفکر نگهداری و تعمیرات در کلاس جهانی می باشد که نیازمند چیزی به جز برتری ( تعالی) در تمامی زمینه های نگهداری و تعمیرات و تولید ارزش برای مشتری نیست.
آیا شرکتی که شما در آن کار می کنید هر کاری که بتواند برای پیشرفت پیوسته سازمان نگهداری و تعمیرات شما انجام می دهد؟ آیا شما دارای یک طرز تفکرِ نگهداری و تعمیرات در کلاس جهانی می باشید؟ شما چه کاری برای حفظ فرهنگی که از نگهداری و تعمیرات کلاس جهانی پشتیبانی می کند، انجام می دهید؟

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAدرباره نویسنده
استیو مولر (Steve Mueller) مدیر عملیات شرکت Daniel Penn Associates می باشد. که دارای بیش از ۳۰ سال سابقه مشاوره است.

 

درصورتی که در مورد این نوشته سوالی دارید  اینجا مطرح کنید یا به ما ایمیل کنید : mainmag.ir@gmail.com

درباره نویسنده

رزگار جهاندیده (مدیر سایت مین مگ) ، ارشد مهندسی صنایع - صنایع دانشگاه علم و صنعت , در حال حاضر مشاور سیستم های مدیریت دارایی و نگهداری و تعمیرات و مدیریت فرآیندهای کسب و کار در مرکز آیریم (www.i-REAM.com) هستم. 09120710635 تلگرام jahandidehR@

تعداد نوشته ها : 114

ارسال یک دیدگاه

© 2014 تمام حقوق مادی و معنوی برای Mainmag محفوظ است. تهیه و بهینه سازی: امین نامجو

بازگشت به بالا