خانه / اسلایدشو / چرا قطعات یدکی با سایر انواع موجودی تفاوت دارند؟

چرا قطعات یدکی با سایر انواع موجودی تفاوت دارند؟

چرا قطعات یدکی با سایر انواع موجودی تفاوت دارند؟

موجودی غیرمستقیم را می‌توان به‌عنوان ذخیره تمام مواد خریداری‌شده‌ای تعریف کرد که شرکت از آن‌ها استفاده خواهد کرد. این انواع موجودی شامل: قطعات و اجزا (در عملیات مونتاژ)، محصولات تمام‌شده (برای عمده فروشان)، قطعات سرویس‌دهی، قطعات یدکیOEM، تدارکات عملیات، قطعات یدکی مهندسی، تدارکات صنعتی و قطعات[MRO (نگهداری، تعمیرات و عملیات) می‌شود. نقطه مقابل آن، موجودی مستقیم موادی است که شرکت در طول زنجیره تأمین خودش کنترل و مدیریت می‌کند و شامل موجودی در جریان ساخت[۲] (WIPP) و محصولات تمام‌شده‌ای می‌شود که توسط تولیدکننده، تولیدشده است.

اکثر شرکت‌هایی که در زمینه‌ی بهبود مدیریت قطعات یدکی و موجودی غیرمستقیم کار می‌کنند، معمولاً از روش‌های قابل‌اجرا در موجودی مستقیم استفاده می‌کنند که برای موجودی مستقیم شناخته شده و اثبات شده هستند. از طرفی وقتی به سراغ راهکار‌های مخصوص موجودی غیرمستقیم می‌آیند یک اشتباه اساسی مرتکب می‌شوند این اشتباه این است که آن‌ها از یک روش برای همه انواع اقلام استفاده می‌کنند. این رویکردها برای موجودی مستقیم بسیار کاربردی است، اما برای قطعات یدکی و موجودی غیرمستقیم این‌گونه نیست.

part-spare-caterpillar

شش دلیل تفاوت قطعات یدکی و موجودی غیرمستقیم با دیگر انواع موجودی و دلیل عدم کارایی رویکردهای گذشته در اینجا آمده است:

  1. قابلیت کمتر در پیش بینی تقاضا

پیش‌بینی تقاضا در مورد اکثر انواع موجودی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با داشتن یک زنجیره تأمین قابل پیش بینی و پایدار، یک پیش بینی صحیح به‌عنوان بهترین راه مدیریت موجودی به نظر می‌رسد. حتی در این موارد پیش بینی‌هایی با ۱۰ الی ۲۰ درصد خطا، مشکلات قابل‌توجهی ایجاد می‌کنند. البته تقاضای برخی قطعات یدکی و موجودی‌های غیرمستقیم، تا ۱۰۰ درصد انحراف با پیش بینی را نشان می‌دهد و همچنان قابل‌قبول باقی می‌ماند. اقلامی از قطعات یدکی مهندسی را در نظر بگیرید که در انبار نگهداری می‌شوند که گاهی مصرف دو برابر مقدار انتظار و یا در مواردی هیچ تقاضایی برای آن‌ها وجود ندارد. مدیریت این اختلاف عظیم در پیش بینی، نیازمند رویکردی متفاوت برای قطعات یدکی و مدیریت موجودی غیرمستقیم می‌باشد.

  1. تعداد زیادی [۳]SKU وجود دارد

برای سازمان‌هایی که قطعات یدکی و موجودی غیرمستقیم خود را مدیریت می‌کنند، وجود هزاران و حتی ده‌ها هزار SKU، امری بسیار رایج است. تعداد بسیار کمی سازمان تولیدی وجود دارند که می‌توانند ادعا کنند آن مقدار از SKU را در موجودی مستقیم انباشته دارند.

  1. برای هر SKU، مشخصه‌های تأمین متفاوت است

علاوه بر تعداد زیاد SKUها، یکی دیگر از صفات قطعات یدکی و موجودی غیرمستقیم این است که مشخصه‌های تأمین هر نوع و هرکدام از SKUها متفاوت است. در اکثر اوقات این اقلام ممکن است به‌وسیله چندین تأمین کننده فراهم شود و البته به‌ندرت پیش می‌آید که سازمان بتواند پشتیبانی از تأمین یک SKU را به یک تأمین کننده تحمیل کند، زیرا به تعداد کافی از این اقلام خریداری نمی‌کند.

  1. ارزش و حجم SKUها به مقدار زیادی تغییر می‌کند

نه‌تنها مقدار زیادی از SKUها با مشخصه‌های تأمین مختلف وجود دارد، بلکه ارزش و حجم هرکدام از آن‌ها به مقدار چشمگیری تفاوت دارد. در مورد قطعات یدکی و موجودی غیرمستقیم، مدیریت باید بتواند سفارش، دریافت، مدیریت و ذخیره‌سازی اجزایی که از چند دلار تا چند هزار دلار می‌ارزند را به‌صورت اقتصادی انجام دهد و این فرآیندها برای همه آن‌ها در فرآیند و رویکرد یکسان انجام می‌گیرد. برخی از آن اجزا در اندازه‌های یک یا دو و برخی در صدتایی تأمین می‌شوند.

  1. هزینه‌های کمبود در موجودی می‌تواند به‌طور چشمگیری زیاد باشد

زمانی که موجودی مستقیم یک شرکت تمام می‌شود، هزینه این کمبود معمولاً به سود حاشیه‌ای مربوط به فروش ازدست‌رفته محدود می‌شود. با قطعات یدکی و موجودی غیرمستقیم، کمبود یک قطعه دو هزار تومانی شاید منجر به میلیون­ها تومان تولید ازدست‌رفته بشود. این هزینه بسیار زیاد بالقوه کمبود موجودی، بسیاری از شرکت‌ها را مجاب می‌کند که صرفاً برای احتیاط موجودی غیرمستقیم و قطعات یدکی را بیش‌ازاندازه ذخیره کنند.

  1. در برخی موارد گردش موجودی اندک شاید قابل‌قبول باشد

نرخ گردش موجودی بالا برای اکثر مدیران موجودی یک هدف است. این کار می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای اثربخشی مدیریت موجودی در نظر گرفته شود. البته در مورد قطعات یدکی و موجودی غیرمستقیم، گردش بسیار کم در موجودی می‌تواند قابل‌قبول باشد. در این موارد نرخ گردش موجودی پایین معمولاً تابعی از تقاضای غیرقابل‌پیش‌بینی، هزینه‌های بالای کمبود و زمان‌های سفارش طولانی برای تأمین است.

باید سازمان‌ها همیشه به دنبال حداکثر کردن نرخ گردش موجودی باشند. اما آن‌ها نیاز به شناخت گردش موجودی قابل‌قبول برای هر قلم از اقلام مختلف موجودی نیز دارند.

درجه تأثیر هر یک از این معضلات بر سازمان، به شرایط سازمان نیز بستگی دارد. با توجه به مباحث بیان‌شده در رابطه با تفاوت میان “قطعات یدکی و موجودی غیرمستقیم” و “موجودی مستقیم”، راهکارهای استفاده‌شده برای مدیریت موجودی مستقیم را نمی‌توان برای همه انواع مواد استفاده کرد.

[۱]. Maintenance, Repair, Operations

[۲]. Working in Progress

[۳]. Stock keeping unite

هر نوع منحصربه‌ فرد از اقلام موجودی به‌عنوان یک SKU شناخته می‌شود.

برگرفته از کتاب مدیریت انبار و موجودی قطعات یدکی

نویسنده: فیلیپ اسلیتر
ترجمه: دکتر سعید رمضانی، دکتر هانی شاهمرادی، مهندس عباس شریفی

 

این مقاله را اینجا دانلود کنید.

چرا قطعات یدکی.pdf (۲۶۰ downloads)

همچنین ببینید

سیاست های موجودی برای قطعات یدکی – مطالعه مورد

سیاست های موجودی برای قطعات یدکی Stocking Policy for Materials & Spare Parts Inventory این …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *