چه KPI را چه زمانی استفاده کنیم ؟ Reviewed by Momizat on . نویسنده : Christer Idhammar مترجم : رزگار جهاندیده من اغلب استفاده از KPI را با افسانه "لباس جدید امپراتور" نوشته هانس کریستین اندرسن مقایسه کرده ام. به طور خلا نویسنده : Christer Idhammar مترجم : رزگار جهاندیده من اغلب استفاده از KPI را با افسانه "لباس جدید امپراتور" نوشته هانس کریستین اندرسن مقایسه کرده ام. به طور خلا Rating: 0
شما اینجا هستید:خانه » اسلایدشو » چه KPI را چه زمانی استفاده کنیم ؟

چه KPI را چه زمانی استفاده کنیم ؟

KPI-

KPI

نویسنده : Christer Idhammar

مترجم : رزگار جهاندیده

من اغلب استفاده از KPI را با افسانه “لباس جدید امپراتور” نوشته هانس کریستین اندرسن مقایسه کرده ام. به طور خلاصه، افسانه در مورد دو خیاط است که به امپراتورقول یک لباس جدید می دهند که برای کسانیکه برای موقعیت خود نا مناسب ، احمق و یا بی کفایت هستند نامرئی است. یک روز امپراتور در شهر پشت افراد خود در لباس جدید رژه می رود،که یک کودک فریاد می زند، ” اوکه برهنه است!” سپس همه مردم می پذیرند و همه همان گفته را می گویند. قبل از اینکه کودک آنرا بگوید هیچ کس نمی خواست بپذیرد چون در صورت پذیرفتن آنها احمق و بی کفایت محسوب می شدند.

پس با استفاده از KPI ها چه چیزی باید انجام داد ؟

من ممیزی های بسیاری در واحد های صنعتی و کارخانه های تولید انجام داده ام و اغلب با KPI های نگاشته شده در تابلو ها همراه بود من جمله : شاخص پیروی از (شاخص انطباق)برنامه زمانبندی، هزینه نگهداری و تعمیرات، شاخص پیروی از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، ساعت کارانباشته (ساعت کارعقب افتادگی ها)، دسترس پذیری و بسیاری دیگر. هیچ چیز اشتباه در این KPI ها وجود ندارد اما زمانی که عمیق تر نگاه کنید که چگونه آنها ایجاد می شوند و چگونه آنها توسط سازمان استفاده می شوند اغلب متوجه می شوید که آنها اصلا برای پیشبرد عملکرد استفاده نمی شود و یا مبتنی بر اطلاعات ورودی بسیار ضعیفی هستند.

این سوالات را از خود بپرسید ” داده ها از کجا آمده اند و چگونه میتوانیم از هر KPI استفاده می کنیم ؟” اغلب پاسخ این است که ” همه را با هم بر یک مبنای هفتگی در نظر بگیر، چرا که به ما اینگونه گفته شده است و اینها هیچ معنی برای ما ندارد، ما آنها را درک نمی کنیم و آنها را استفاده نمی کنیم “.

در چنین وضعیتی مثل این، کسی بایستی بگوید که ایجاد و انتشار این همه گزارش اتلاف وقت است و پیشنهاد بدهد چه KPI هایی بایستی در عوض استفاده شود.

پیشنهاد میکنم که KPI ها به  شاخص های پیشرو و پسرو تقسیم بندی کنید. شاخص های پیشرو مانند شاخص پیروی از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) ، شاخص پیروی از برنامه زمانبندی، واستراحت در کار وغیره. که اینها اقداماتی هستند که بر شاخص های پسرو که شامل قابلیت اطمینان و هزینه می باشد تاثیر می گذارند.

همچنین پیشنهاد می کنم که هرگز بیش از سه KPI ی پیشرو رادر یک زمان استفاده نکنید وآنها ها را با ابتکار عمل هایی که بهبود ایجاد می کنند و دارید روی آنها کار می کنید مطابقت و همخوان کنید. هنگامی که شما بر اساس این ابتکار عمل ها  بهبود ایجاد کردید و آن عملکرد را تثبیت کردید شاخص (های) بعدی  را دنبال کنید.

در یک سازمان واکنشی اندازه گیری شاخص پیروی از برنامه زمانبندی، اتلاف وقت است چرا که شما به احتمال زیاد یک برنامه زمانبندی قابل اتکاء برای اندازه گیری تطابق با آن ندارید

. برای تغییر عملکرد به سوی برنامه ریزی، زمانبندی و کنترل بیشتر به احتمال زیاد باید دو چیز را به بهبود دهید: استفاده از اولویت ها و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

پس از اینکه برروی یک راهنما برای چگونگی تعیین اولویت ها در کار توافق کردید بایستی درصد “استراحت کاری” در برنامه زمانبندی را اندازه گیری کنید. واقعیت این است که اگر بیش از حد “استراحت در محل کار” داشته باشید همیشه واکنشی (Reactive)باقی می مانید. شاخص پیروی (انطباق) از PM که گام بعدی خواهد بود و باید مطمئن شوید که محتوای برنامه PM درست است قبل از اینکه شاخص پیروی (انطباق) از PM را اندازه گیری کنید

هنگامی که شما  PM درست را با۹۰٪ + اجرا کنید و “استراحت در محل کار” خود را به کمتر از ۱۰٪ در برنامه روزانه کاهش دهید آماده اید شاخص پیروی از برنامه زمانبندی را اندازه گیری کنید

. هنگامی که پیروی از برنامه زمانبندی برای برنامه روزانه ۹۰٪ +  است سازمان شما تثبیت شده و برای ادامه بهبود آماده می باشد. اکنون می توانید برای  اندازه گیری شاخص های زیراقدام کنید:

 % کار برنامه ریزی شده در زمانبندی ها،

 روند نوسانات

چگونگی استفاده از زمان و روند کار انباشته (عقب افتادگی ها)

در نهایت  برنامه ریزی و زمان بندی دقیق گام بعدی خواهد بود.

christer

Christer Idhammar مشاورو استاد مشهور جهان در زمینه قابلیت اطمینان و  نگهداری و تعمیرات و برنده چند جایزه مهم در این زمینه است. او بنیانگذار و مدیر عامل شرکت IDCON INC در Raleigh NC، USA است.که یک شرکت آموزشی و مشاوره ای  قابلیت اطمینان و نگهداری وتعمیرات است.

درباره نویسنده

رزگار جهاندیده (مدیر سایت مین مگ) ، ارشد مهندسی صنایع - صنایع دانشگاه علم و صنعت , در حال حاضر مشاور سیستم های مدیریت دارایی و نگهداری و تعمیرات و مدیریت فرآیندهای کسب و کار در مرکز آیریم (www.i-REAM.com) هستم. 09120710635 تلگرام jahandidehR@

تعداد نوشته ها : 114

ارسال یک دیدگاه

© 2014 تمام حقوق مادی و معنوی برای Mainmag محفوظ است. تهیه و بهینه سازی: امین نامجو

بازگشت به بالا