خانه / مطالب آموزشی / مدیریت دستورکار(WOM) / کلیدهای بهبود گردش کار نگهداری و تعمیرات

کلیدهای بهبود گردش کار نگهداری و تعمیرات


کلیدهای بهبود گردش کار نگهداری و تعمیرات

WEMنویسنده : Jon J. Thorne, Daniel Penn Associates
مترجم : رزگار جهاندیده
صرف نظر از اینکه شرکت شما چه چیزی تولید می کند , دو مورد برای کیفیت محصول و رضایت مشتری ضروری است , نحوه مدیریت ، حفظ و ارزیابی عملکرد کارکنان و نحوه مدیریت عملکرد تجهیزات .
راه دستیابی به این دو هدف همیشه راه واضح و روشنی نیست . بسیاری از سازمان ها تلاش می کنند تا فرآیند های کاری و تجهیزات خود به دست بگیرند ،بدون اینکه ابزاری را در ابتدای کار، به منظور کنترل کار و سنجش نتایج در طول زمان,  پایه ریزی کنند  .
پیش از آغاز بحث در مورد سیاست هایی که در بهبود گردش کار و دسترسی بهتر به تجهیزات یکپارچه و نگهداری و تعمیرات در برنامه تان که به شما کمک می کند ، بگذارید بزرگترین چالشی که شرکت ها با آن مواجه هستند را جسنجو نماییم , توسعه یک فرایند مدیریت کار (work management process)قدرتمند و پایدار.
” این موضوع بر خلاف رویه های عملیاتی استاندارد ماست.”
“ما زمان لازم برای تغییر سیستم را نداریم.”
“ما این مورد را همیشه به این طریق انجام داده ایم.”
اگر شما چنین گفته هایی را در سازمان خود شنیده اید وقت آن است که عمیق تر بنگرید . شناخت رفتارهای سازمانی که مشوق و بازدارنده تغییر هستند در ابتدا بدون شناخت فرهنگ سازمانی تان غیر ممکن است .
بنابراین فرهنگ چیست ؟ فرهنگ الگویی از مفروضات بنیادی مشترک (shared basic assumptions) است که تیم مدیریت و کارمندان به مرور زمان با حل چالش های داخلی و خارجی شرکت فرا گرفته اند . (فرهنگ) عبارت است از شیوه ای که آنها مسائل شرکت تان را درک می کنند ، فکر می کنند و احساس می کنند و در مورد شیوه ای است که آنها به طور تاریخی این مسائل را عنوان می کنند.
نیروی های فرهنگی، قدرتمند هستند چرا که آنها خارج از آگاهی ما (ناخودآگاه) عمل می کنند  . علت اینکه افراد نمی توانند به طور ثابت خارج از فرهنگ نهفته ی سازمان خود عمل کنند همین است . حتی در مواجه با چالش های سخت، افراد طبق مفروضات فرهنگیشان واکنش نشان می دهند حتی زمانی که ( این مفروضات) به عملکرد واقعیشان ارتباطی ندارد .
فرهنگ ها همیشه در حالات پایدار هستند و همیشه به وضعیتی باکمترین تنش مربوط می شوند ( محدوده ی مطلوب و خوشایند) . هر حالت بیانگر مجموعه ای از رفتارهای قابل پیش بینی است مانند : زیر بهینه سازی (Sub-optimization) , مقاومت در برابر تغییر, ریسک گریزی (risk aversion) و … (اینها چی هستند؟ )
دست یابی حتی به یک بهبود کوچک و تبدیل شدن آن به یک حالت ثابت ، دشوار است . علت اینکه ابتکارات بهبوداغلب اجرا نمی شوند و گاهی اوقات با شکست مواجه می گردند نیز همین است . بهترین فرایند اگر فرهنگ سازمان برای حمایت از آن همسو نگردد ارزش کمی ایجاد می کند . به عبارت دیگر اجرای هرگونه اقدام بهبود نیازمند همسو شدن هر دوی , فرایند و رفتار است . که بزرگترین چالش برای هر سازمان است .
رهبری باید تقویت مثبتی (positive reinforcement) را برای مسیر جدید و ارزش آن برای سازمان، فراهم نماید . از طریق آموزش , مربیگری مداوم و بازخورد عملکرد , رفتارها می توانند تغییر کنند . رفتارها به یکباره و برای همه افراد در یک قدم تغییر نمی کنند اما تغییر خواهند کرد .
چگونه خواهید دانست که چه زمانی بهبود ها پایدار هستند ؟ مانند هر چیز دیگری , رفتارها می بایست اندازه گیری شوند و تغییر در رفتارها باید به سمتی متمایل شوند تا اطمینان حاصل کنند که تلاش ها برای بهبود در مسیر درستی قرار دارند .
زمانیکه که فرهنگ فعلی شرکتتان را به خوبی اداره و هدایت کنید و اینکه چگونه تکامل تدریجی آن می تواند از فرایندهای جدید پشتیبانی کند در موقعیتی قدرتمندی خواهید بود تا گردش کار , منابع و تجهیزاتی که از تمام آن پشتیبانی می کنند، ارزیابی کنید .

گردش کار و نگهداری و تعمیرات : مدل هایی برای بهبود

اگر شرکت شما در مسیر تکامل تدریجی فرهنگی قرار دارد , زمان آن فرا رسیده که محصولات کاری خود و فرایندهایی که از آنها پشتیبانی می کنند ( یا مانع می شوند ) را بر اساس اهداف عینی (Objectives) و اهداف (Goal) مهم ارزیابی نمایید . مدل زیر عناصری را نشان می دهد که برای دستیابی به کنترل فرایند کاری تان و سنجه های نگهداری و تعمیراتی که از آنها پشتیبانی می کنند باید به طور کامل اجرا شوند .

Drawing1
جریان فرآیند مدیریت کار Work Management Process Flow

فرایند با شناسایی کردن گام هایی آغاز می شود که با  تعیین موثرترین استفاده از منابع انسانی موجود اما محدود اجرا می شود و به اوج می رسد .

زمانی که تسهیل (Facility) بر گردش کار اولویت می یابد تمرکز و توجه  معطوف به کنترل تجهیز می شود . با بکارگیری اثربخشی های سیستم کار- کنترل به صورت سیستماتیک و نگهداری و تعمیرات تجهیزات به صورت پیش اقدام, شما پیوسته منابع را در راستای دسترسی و قابلیت اطمینان تجهیزات به طور موثر بکار گرفته اید .

همانطور که این مدل نشان می دهد , کنترل کار , کار بیشتری در همان سطح از منابع کاری فراهم می نماید . کنترل تجهیزات امکان استفاده ی موثرتری را از مقدار کمتری از این منابع را فراهم می کند .


12

 

کاربرد

در حالیکه گام های بالا یک نقشه ی راه را ارائه می کند , اما علاوه براین ، شرکت شما نیازمند ایجاد یک نظم سطح بالا می باشد تا رویکردهای بهبود یافته شما برای کارایی را به طور کامل اجرا نماید . این نظم شامل مشخص نمودن مسئولیت های روشن برای هر گام از هریک از اجزای فرایند است, که دربرگیرنده میزان مناسبی از آموزش و روش ها می باشد . بعلاوه شما نیاز دارید یک سیستم مدیریتی پایدار را برای پایش و گزارش دهی شاخص های کلیدی عملکرد (KPIها) , شاخص های کلیدی نتایج ( KRI ها) و رفتارهای فرایند که از اقدامات بهبود حمایت می کنند تهیه کنید .
سازمان های موفق با کارمندان بهره ور و مشتریان خشنود فرایندهای کاری قدرتمندی دارند که توسط تجهیزات قابل اطمینان و دسترس پذیر پشتیبانی می شوند . زمانی که آنها کاملا بر نحوه گردش کارها و تجهیزات نگهداشته شده تسلط یافتند قادر خواهند بود که به طور پیش اقدامانه تری (Proactively) بر روی تقویت و رشد فرایندهای جدید و کمتر و کمتر بر روی کارهای واکنشی تمرکز کنند .
موضوع مهم این است که به منظور دستیابی به بیشترین بهره از این فرایندها و روش ها , فرهنگ سازمان و رفتارهای وابسته به آن باید با برنامه ها و اهداف سازمان همگام باشند .

درباره نویسنده Jon J. Thorne یک مشاور ارشد و عضو Daniel Penn Associates با بیش از ۳۵ سال سابقه در مشاوره نت کلاس جهانی ، عملیات و مدیریت تغییر است.

همچنین ببینید

کلیدهای بهبود گردش کار نگهداری و تعمیرات

کلیدهای بهبود گردش کار نگهداری و تعمیرات نویسنده : Jon J. Thorne, Daniel Penn Associates …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *