خانه / اسلایدشو / ۱۰ نکته کلیدی برای پیاده سازی موفق CMMS
CMMS

۱۰ نکته کلیدی برای پیاده سازی موفق CMMS

cmms

 ۱۰ نکته کلیدی  برای پیاده سازی موفق CMMS

نویسنده : کریس باگادیا

مترجم : رزگار جهاندیده

آمار تکان دهنده است – براساس مطالعات ، حدود ۸۰ درصد پیاده سازی  سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات مکانیزه (CMMS) با شکست مواجه شده است. با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به یک پروژه CMMS، میزان شکست به احتمال ۸۰ درصد رقم بالایی برای هر شرکت است که به راحتی قابل جبران نیست، اما با گام های ساده برای برنامه اجرایی که به خوبی در مورد آن فکر شده، هر کسی می تواند از تمام پتانسیلی که یک CMMS می تواند برای یک سازمان به ارمغان بیاورد، بهره برداری کند. چیزی که در ادامه می آید مقدمه ای برای قدم هایی است که شما می توانید بردارید تا موفقیت پیاده سازی سیستم نت را تضمین کنید.

۱) تعیین محدوده پروژه

عجله برای خرید یک بسته نرم افزاری CMMS اغلب منجر به عجله برای پیاده سازی می شود. بهتر است کمی صبر کنید و قبل از خرید فکر کنید. یکی از پنج دلیل اصلی برای شکست در پیاده سازی ، انتخاب CMMS اشتباه است. شما نیاز به CMMS مناسب برای کاربرد خود دارید، و محدوده  باید قبل از اینکه شما بسته نرم افزاری را انتخاب کنید تعریف شود. شما دقیقا به دنبال چه چیزی هستید تا CMMS تان انجام دهد؟ چه ماژول هایی در حال حاضر برای کسب و کار شما حیاتی هستند – تجهیزات، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، و غیره؟ برخی از ماژول ها مانند خرید تا مدتی می تواند به تاخیر بیافتد؟ شرکت خود را بعد از دو یا حتی ۵ سال استفاده از CMMS چگونه می بینید؟ آیا شما مایلید آن را با سیستم های دیگر ارتباط دهید  یا از فن آوری تلفن همراه در آینده استفاده کنید؟

۲) جلب تعهد از مدیریت

اغلب مدیریت اجرایی یک درک روشن از CMMS و انواع منابع اولیه و جاری که باید به پروژه پیاده سازی متعهد باشند ندارند. گذشته از هزینه خرید نرم افزار ، هزینه های جاری برای نگهداری و تعمیرات، آموزش، جمع آوری داده ها و ورود داده ها، وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که این هزینه ها در برآورد پروژه لحاظ شده است.تا به مدیریت ارشد تصویر کاملی از زمان و بودجه مورد نیاز برای پروژه پیاده سازی ارائه دهد. این موضوع  کمک خواهد کرد که شما تعهد  آنها را  برای تمام پروژه جلب کنید.

 ۳) برنامه ریزی پروژه

درباره پیاده سازی پروژه  از آغاز تا پایان فکر کنید. نقاط برجسته کلیدی چه هستند؟ تعیین کنید که چه کسی CMMS را اجرا می کند، چه کسی جمع آوری داده ها را انجام می دهد و هریک چه نوع داده هایی را جمع آوری می کنند. طرح شماره  گذاری قطعات ، طرح کد شناسایی تجهیزات ، طرح های محل استقرار، هزینه های قطعات و ملزومات و نیروی کار را تعیین کنید. جداول کد  رادر مرحله برنامه ریزی به صورت تیمی تعریف کنید. از جمله این کد ها ، کد نوع سفارش دستورکار، کد وضعیت دستور کار و کد اعلام اتمام هستند. برخی از برنامه ریزی های اولیه می تواند سردرگمی های بعدی را کاهش دهد.

۴) آماده سازی برای تغییر

تصور نکنید که همه کارکنانتان از CMMS با آغوش باز استقبال می کند. کارکنان ممکن است CMMS را به عنوان یک ابزار ی ببینند که در آینده جای آنها را می گیرد، و کارگران از هر چیزی که ممکن است آنها را از کار بیکار کند واهمه دارند. این موضوع که تمام کارکنان خود را در ابتدا پروژه درگیر کنید بسیار مهم است. ، یادداشت هایی درباره تغییر جهت آگاهی آنها منتشر کنید، و از جلسات پرسش و پاسخ استقبال کنید تا آنها را وارد قضیه کنید به این ترتیب کارگران احساس مالکیت در پروژه می کنند و در مورد تغییرات مثبتی که CMMS می تواند ایجاد کند شگفت زده می شوند.

 چه موانع ممکن کارگران فعلی  نگهداری و تعمیرات می از نظر جمع آوری داده ها و ورود داده ها تصور کنند؟ آیا کارگران خاصی در برابر تغییر مقاومت می کند؟ یک کارگر مقاوم  فعلی می تواندموانع غیر ضروری را بعدا ایجاد کند که منجر به شکست شود.

۵) آموزش

CMMS یک برنامه پیچیده است و آموزش برای تمام کارکنان که از سیستم استفاده  می کنند لازم است. اینکه نیازهای آموزشی خودتان را دست کم می شمارید یک اشتباه است. نیازبه آموزش اولیه نرم افزار توسط فروشنده  CMMS و آموزش مداوم (یا داخلی) برای کارکنان وجود دارد. هر سازمان CMMS  را از راه های مختلف پیاده سازی  می کند، و کارکنان آنها  نیاز به آموزش براساس استفاده خاص خود از CMMS را دارند. آموزش کارکنان در  جهتی که شرکت شما از اصطلاحات خاص خود استفاده می کند مهم است. تمایز بین “لامپ”، “نور” و “فلورسنت فشرده” ممکن است مانند موهای ازهم جدا شده  به نظر برسد، اما می تواند منجر به اشتباه شود  و خطاهای خرید همه چیز را خراب کند. بعد از استخدام کارمند جدید ، آنها نیزآموزش نیاز دارند،. طول زمان آموزش نیز مهم است.

۶) جمع آوری داده ها

جمع آوری تمامی اطلاعات ضروری و قابل استفاده که  نیاز است کارکنانتان به  CMMS وارد کنند معمولا اصلی ترین  عامل در شکست پروژه پیاده سازی است. به طور موثر جمع آوری همه داده ها معمولا ۶ تا ۱۲ ماه از منابع نیروی انسانی متعهد می طلبد. تعیین اینکه چه داده های جمع آوری خواهد شد (مدل تجهیزات، شماره سریال، هزینه، اطلاعات گارانتی، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، روش ها و فراوانی ها، قطعات و اطلاعات قطعات) و و نحوه ی جمع آوری آنها چگونه است یک جزء کلیدی از خود برنامه پیاده سازی است.

۷) ورود اطلاعات

شما پیاده سازی خود را برنامه ریزی کرده اید سیستم تان را خریداری کنید و داده های خود را جمع آوری کنید. داشتن یک طرح جامد از چگونگی ورود داده ها به سیستم از سردرگمی های بعدی جلوگیری می کند.

در ابتدا، حجم عظیمی از کار وجود دارد که  برای ورود کلیه ی داده هایی که شما جمع آوری کرده اید نیاز است. چه کسی این کار را انجام می دهد؟ برای این کار پیمانکاران خارجی  وجود دارند که می توان در نظر گرفته شوند، کارکنان فعلی استفاده شوند و یا استخدام موقت انجام شود. خوشبختانه، این مقدار زیادی از کار فقط نیاز به یک بار انجام دادن دارد.

بعد، لازم است  بهترین روش ورود اطلاعات لازم رزوانه که CMMS آنرامدیریت می کند را تعیین کنید. آیا بایستی  یک دستیار اداری دستور کارهای تکمیل شده را در پایان روز وارد کند و یا هر تکنسین نگهداری و تعمیرات دستور کار خود را تکمیل کند؟ راه حل ها ممکن را تعیین و جوانب مثبت و منفی آنها را شرایط خاص مربوط به سازمان  را در نظر بگیرید.

 ۸) گزارش و تحلیل

داشتن چهار یا پنج گزارش موثر و قابل استفاده به مراتب بهره وره  ی بیشتری از داشتن صدها گزارش می دهد که کسی به آن دسترسی ندارد. به این فکر کنید که چه کسی این گزار ش ها را به صورت روزانه تجزیه و تحلیل  می کند.

چه تصمیماتی بر اساس تجزیه و تحلیل ها انجام خواهد شد؟ حتی قبل از راه اندازی سیستم ، به آنچه نیاز دارید تا سیستم برای شما انجام دهد فکر کنید. وگزارش های خود مطابق با آن ایجاد کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که گزارش ها اطلاعات مورد نیاز را برای درک روند کوتاه مدت و بلند مدت عملیات نگهداری و تعمیرات به شما خواهد داد .

۹) پیگیری و بهبود مستمر

از CMMS فقط به عنوان یک ابزار نگهداری سوابق جهت نگهداری لیست دارایی ها و قطعات آنها استفاده نکنید. صفحات گسترده (مانند Excel)می توانند این کار را انجام دهند. اطمینان حاصل کنید که کارمندان قابلیت های کامل CMMS رامی شناسند و راه هایی برای بهبود استفاده از آن را در آینده برنامه ریزی کنید.CMMS به شما این امکان را می دهد تا حجم عظیمی از اطلاعات قابل پیگیری را مشاهده کنید.

آیا کسی در حال نگاه کردن به داده هاست؟ چگونه می توانید روند ها را کشف کنید، آنها راتجزیه و تحلیل  کنید و اقدام اصلاحی انجام دهید؟ به عنوان مثال، آیا شکست های وجود دارد که ناشی از با یک قطعه خاص از تجهیزات و یا بخشی ازآن باشد؟CMMS می تواند به شما در تشخیص علت اینکه چراآن شکست اتفاق می افتد کمک کند . آیا شما به طور مداوم بر عملیات نگهداری و تعمیرات خود نظارت می کنید و آن را بهبود می دهید ؟

۱۰) لینک ها و فایل های پیوست

از تمام امکاناتی که یک CMMS عرضه می کند استفاده کنید . برخی از سیستم ها به شما این امکان را می دهد که انواع مختلفی از اسناد (ورد، PDF، کپی اسکن شده، عکس های دیجیتال، فایلهای دیداری، فیلم ها و یا لینک وب سایت) به سوابق اضافه کنید. آیا Bob   تنها تکنسین نگهداری و تعمیرات است که می تواند یک ماشین خاص را تعمیر کند؟ چه اتفاقی می افتد اگر اوبازنشسته شود؟ با پیوستها CMMS، پس از چند سال، هر کسی می تواند به اطلاعات ذخیره شده توسط باب دسترسی  داشته باشد تاببینید که چگونه تعمیر می تواند کامل شود. ابزار فایل پیوست (attachment tool) برای پیوست کردن فایل های  PDF برای دفترچه های راهنمای اصلی، راهنماهای آموزشی و سایر موارد کاغذی به راحتی قابل استفاده است که به راحتی گم می شوند.

Kris-Bagadia-CMMS-231x300

کریس باگادیا یک متخصص شناخته شده در زمینه CMMS/EAM در جهان است. او موسس و مدیرعامل شرکت PEAK Industrial Solutions است شرکتی که در زمینه مشاوره آموزش  و نگهداری و تعمیرات و پیاده سازی سیستم های نگهداری و تعمیرات مکانیزه فعالیت می کند.یکی از بهترین کتاب ها در زمینه سیستم های نگهداری تعمیرات مکانیزه یعنی کتاب Computerized Maintenance Management Systems Made Easy توسط ایشان نگهداشته شده است (این کتاب توسط مهندس عبدالله درخشان و حمید درخشان ترجمه شده است.)

 

درباره رزگار جهاندیده

رزگار جهاندیده (مدیر سایت مین مگ) هستم، ارشد مهندسی صنایع - صنایع دانشگاه علم و صنعت , و 10 سال سابقه در زمینه نگهداری و تعمیرات و سیستم های مدیریت دارایی های فیزیکی .در حال حاضر مشاور و مدیرپروژه های مدیریت دارایی و نگهداری و تعمیرات و مدیریت فرآیندهای کسب و کار در مرکز آیریم (www.i-REAM.com) ، عضو انجمن بین الملی نگهداری و تعمیرات آمریکا (SMRP) و سردبیر مجله نگهداری و تعمیرات اطمینان هستم. موبایل : 09120710635 تلگرام : jahandidehR@

همچنین ببینید

چگونه با تحلیل منحنی P-F قابلیت اطمینان را افزایش دهیم؟ بخش ۲

چگونه با تحلیل منحنی P-F قابلیت اطمینان را افزایش دهیم؟ مترجم : رزگار جهاندیده – …

۶ نظرات

  1. دانیال میرحیدری

    مطلب رو کامل خوندم. کاملا درسته اما هیچ ربطی به عنوانش نداره.
    در واقع این مطلب متدولوژی پیاده سازی یک نرم افزار رو عنوان می کنه و هیچ ربطی به cmms نداره و همچنین هیچ کدوم از این مراحل نکته کلیدی نیستن بلکه هر کدوم step های پیاده سازی یک نرم افزارن.

    • با سلام ممنون از اظهار نظر صادقانه تان
      موافقم که برنامه ی پیاده سازی سیستم های نرم افزاری تا حدی شباهت هایی به هم دارند.اما به نظر می رسدپیاده سازی CMMS تا حدی دارای ویژگی هایی متمایز از پیاده سازی سایرسیستمهای نرم افزاری هستش.(که درحوصله این گفتار نیست) ماهیت هر نرم افزار ،فرهنگ سازمانی وخواسته هایی که سازمان از نرم افزاردارد(حتی یک نرم افزار خاص مانند CMMS در دو سازمان مختلف) و … ، بر برنامه ی پیاده سازی اثر می گذارد.به نظر می رسد در این نوشتار بر قدم های که CMMS در آن با چالش روبرو هستش اشاره مسقتیم شده است.ممکن است سایر سیستم های نرم افزاری چنین چالشهایی را نداشته باشند.(اگرم داشته باشند بحث این نوشتار نیست.)منتظر سایر دیدگاه های خوبتون هستم.

  2. حضور محترم جناب مهندس جهاندیده
    باسلام
    احتراما”بابت مطالب ازرنده شما سپاسگزارم و میخواستم خدمت شما عرض کنم به دلیل اینکه سیستم نت هنوز در صنایع کشور ما با چالش هایی مواجه است در ابتدا این نرم افزار صلاح نیست در سازمانی که تازه میخواهند برنامه نت پیاده سازی نمایند مورد استفاده قرار گیرد.
    باتشکر
    میثم کلاهدوز
    ۹۳/۹/۱۳

    • با سلام ممنون از لطف شما
      با شما موافقم ،درتمام مدل های تعالی مدیریت نگهداری و تعمیرات پیاده سازی نرم افزار جز اولویت ها قرار نمی گیرد.

  3. به نکات خوبی در این مقاله اشاره کردید

  4. با سلام
    من این نرم افزارو دیدم ازلحاظ کارکردن خیلی پیچیده نیست ولی اصلی ترین مشکل برای کاربرانش تغییر در درقسمت فرم های پیش فرض ویاعوض کردن اون بافرم مشابه مثلافرم مربوط بهworkorder.بیشترشم بخاطر عدم آشنایی با زبان برنامه و….
    اگه یکمی واردجزئیات کارها بشیدو درمورد چگونگی تغییرات توضیح بدید بهتر می شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *